Blog
Zamknij Poznaj akademię Gry z serii Moduł j. angielskiego Korzyści Opinie Książka dla rodziców Plac zabaw Pobierz Gry Sklep Kontakt


Akademia Umysłu® JUNIOR
WIOSNA

Zobacz opisy ćwiczeń z programu:
Czytaj wszystko >

PAMIĘĆ

Jeśli chcesz, żeby Twoje dziecko się dobrze rozwijało i miało świetne wyniki w nauce, musisz zadbać o prawidłowy rozwój jego pamięci. Dobrze wytrenowana pamięć przyczynia się do szybkiego i efektywnego przyswajania wiedzy. Zobacz, jakie ćwiczenia sprawią, że nauka będzie dla Twojego dziecka przyjemnością.

W ćwiczeniu pokazana jest tradycyjna palma wielkanocna. Przypatrz się jej uważnie i zapamiętaj jej wygląd. Gdy wciśniesz żółty przycisk DALEJ, palma zniknie i pojawią się różne inne palmy, wśród których znajduje się ta wcześniej pokazana. Odszukaj ją i najedź na nią myszką. Gdy kursor zmieni się na „łapkę”, wskaż ją, klikając w nią myszką.

Wskazówka! Zwróć uwagę na charakterystyczne elementy palmy i te sąsiadujące z nimi. Nie musisz zapamiętywać wszystkich elementów dekoracji świątecznej.

Próby
W ćwiczeniu tym nie ma możliwości pomyłki – złe wskazanie palmy kończy ćwiczenie.

Etapy
1. Prezentacja – zapamiętaj wygląd palmy, a gdy jesteś gotowy, kliknij żółty przycisk DALEJ.
2. Etap odpowiedzi – przyjrzyj się pokazanym palmom i klikając myszką, wskaż tę właściwą.

  • Dobre rozwiązanie – prawidłowo wskazana palma otaczana jest zieloną ramką, wraca na swoje miejsce, a ludzie się cieszą i wymachują palemkami.
  • Złe rozwiązanie – źle wskazana palma otaczana jest czerwoną ramką, a niewskazana prawidłowa palma otaczana jest niebieską ramką.

3. Jeżeli nie masz pomysłu na rozwiązanie, możesz się poddać wciskając czerwony przycisk DALEJ.
4. Gdy chcesz grać dalej, wciśnij zielony przycisk DALEJ.

Sterowanie
Ćwiczenie obsługiwane wyłącznie myszką.

Wartość edukacyjna
Ćwiczenie pozwala rozwinąć umiejętność zapamiętywania wielu informacji na raz.

Efekty specjalne
Zwróć uwagę, jak leci dym z komina w domku lub przesuwają się chmury na niebie.

Ćwiczenie polega na przestawieniu budzików na wskazane miejsca i obudzeniu zwierząt śpiących snem zimowym. Możesz poruszać dziewczynką za pomocą strzałek widocznych poniżej planszy lub za pomocą strzałek z klawiatury: . Gdy się pomylisz i będziesz chciał cofnąć ruch, wciśnij przycisk „Cofnij ruch”. Nie bój się więc próbować – zawsze możesz cofnąć ruch.

Uwaga! Przesuwaj budziki tak, aby zawsze móc je przesunąć dalej, nie stawiaj ich przy ścianie.

Wskazówka! Najczęściej będziesz musiał się sporo nachodzić. Pamiętaj, że każdą planszę da się rozwiązać!

Próby
W tym ćwiczeniu gra toczy się do momentu ustawienia wszystkich budzików na wskazanych miejscach. Gdy budziki zostaną ustawione i zwierzęta się obudzą, ćwiczenie się zakończy.

Etapy
1. Przyjrzyj się planszy i zastanów się, jakimi drogami może chodzić dziewczynka, aby przestawiać budziki.
2. Poruszaj dziewczynką i przestawiaj budziki.
3. Jeśli w danym momencie nie chcesz grać, możesz się poddać wciskając czerwony przycisk DALEJ.
4. Gdy chcesz grać dalej, wciśnij zielony przycisk DALEJ.

Sterowanie
Ćwiczenie obsługiwane jest za pomocą strzałek na klawiaturze lub poprzez klikanie myszką w pomarańczowe strzałki widoczne poniżej planszy. Dostępne są:
- idź na dół
- idź do góry
- idź w prawo
- idź w lewo
- cofnij – cofnij ruch (!)

Wartość edukacyjna
Dzięki temu ćwiczeniu usprawnisz swoją pamięć krótkotrwałą. A po prawidłowo zakończonym zadaniu, gdy najdziesz myszką na obudzone zwierzę, zostanie pokazana i odczytana jego nazwa. Ćwiczenie nauczy cię, jak wyglądają niektóre zwierzęta zapadające w sen zimowy.

Efekty specjalne
Zwróć uwagę, jak śpią i chrapią zwierzęta.

ZDJĘCIA

Opis

W ćwiczeniu pokazane są zdjęcia zwierząt chronionych w Polsce. Zapamiętaj pokazane stworzenia i gdy będziesz gotów, wciśnij żółty przycisk DALEJ. Wtedy patrz na las i wyglądaj wychylających się zza drzew zwierząt. Gdy zauważysz właściwe, kliknij na nie myszką i zrób im zdjęcie. Zauważ, że prezentowane na początku zwierzęta mogą być przedstawiane w postaci zdjęć lub ich nazw. Zależy to od stopnia trudności.

Uwaga! Klikaj tylko jeden raz we wskazane zwierzę, bo gdy drugi raz klikniesz na to samo, stracisz jedną próbę.

Wskazówka! Zwróć uwagę, że poruszając myszką, sterujesz celownikiem aparatu. Gdy najedziesz na zwierzę, celownik zmieni się z czerwonego na zielony.

Próby
Na wszystkich poziomach dostępne są 3 próby – 3 możliwości błędu. W przypadku błędnego wskazania zwierzęcia (lub ponownego wskazania tego samego zwierzęcia) celownik, którym najeżdża się na zwierzę, trzęsie się, informując o popełnieniu błędu, a z górnej części ekranu znika jedna buźka zwierzątka (tracona jest 1 próba).

Etapy
1. Prezentacja – zapamiętaj zwierzęta pokazane lub podpisane na zdjęciach, a gdy jesteś gotowy, kliknij żółty przycisk DALEJ.
2. Etap odpowiedzi – przyglądaj się lasowi i klikając myszką, steruj celownikiem (aż celownik zmieni się z czerwonego zielony) we właściwe zwierzęta.
• Dobre rozwiązanie – prawidłowo wskazane zwierzęta są uwieczniane na zdjęciu. Po najechaniu na nie myszką zostaje odczytana nazwa zwierzątka.
3. Jeśli nie masz pomysłu na rozwiązanie, możesz się poddać wciskając czerwony przycisk DALEJ.
4. Gdy chcesz grać dalej, wciśnij zielony przycisk DALEJ.

Sterowanie
Ćwiczenie obsługiwane wyłącznie myszką.

Wartość edukacyjna
Dzięki temu ćwiczeniu wzmocnisz pamięć i potrenujesz refleks. Dodatkowo po prawidłowo wskazanych zwierzętach poznasz nazwy stworzeń. Ćwiczenie nauczy cię, jak wyglądają niektóre zwierzęta chronione w Polsce.

Efekty specjalne
Zwróć uwagę, jak spada żołądź z drzewa.

W ćwiczeniu pokazany jest ogród, w którym ukryto pisanki. Odszukaj i wskaż wszystkie jaja. Na dole widoczny jest pasek postępu – wraz ze znikaniem kolejnych pisanek, pasek maleje. Możesz orientacyjnie zobaczyć, czy zostało ci jeszcze dużo pisanek do znalezienia.

Uwaga! Czasem widoczny jest tylko malutki skrawek pisanki.

Próby
W tym ćwiczeniu gra toczy się do momentu wskazania wszystkich ukrytych pisanek. Gdy wskażesz wszystkie jaja, ćwiczenie się zakończy.

Etapy
1. Przyjrzyj się podwórku i wypatruj pisanek.
2. Klikaj myszką w ukryte pisanki.
3. Jeśli w danej chwili nie chcesz grać, możesz się poddać wciskając czerwony przycisk DALEJ.
4. Gdy po wygraniu chcesz grać dalej, wciśnij zielony przycisk DALEJ.

Sterowanie
Ćwiczenie obsługiwane wyłącznie myszką.

Pasek postępu Pasek postępu pojawia się, ponieważ nie widać od razu na ekranie liczby ukrytych pisanek. Jest to podpowiedź o tym, ile pisanek musisz znaleźć. Na początku ćwiczenia pasek jest kolorowy (jest pełen). Wraz z odnajdywaniem i klikaniem kolejnych pisanek zakolorowanie paska znika. Gdy znajdziesz wszystkie pisanki i pasek stanie się pusty, ćwiczenie zostanie zakończone.

Wartość edukacyjna
W ten sposób wyćwiczysz swoją spostrzegawczość.

Efekty specjalne
Zwróć uwagę, jak leci woda z fontanny, jak poruszają się pałki w fontannie oraz jak cieszy się zając, gdy dobrze zakończysz ćwiczenie.

Ćwiczenie polega na łączeniu młodych zwierząt i ich mam w pary. Na ekranie pojawia się młode zwierzę. Kliknij w nie myszką, nie puszczając przycisku myszki, i przeciągnij je do jego rodzica. Gdy najedziesz młodym na rodzica, rodzic zostanie podświetlony. Gdy para będzie prawidłowo dobrana – puść przycisk myszki, a dziecko i rodzic połączą się.

Próby
Na wszystkich poziomach dostępne są 3 próby – 3 możliwości błędu. W przypadku błędnego przypasowania młodego do matki – matka trzęsie się, informując o popełnieniu błędu, młode wraca na pierwotne miejsce, a z górnej części ekranu znika jedna buźka zwierzątka (tracona jest 1 próba).

Etapy
1. Zobacz, jakie młode pojawi się na ekranie.
2. Przyjrzyj się dorosłym zwierzakom i przeciągnij młode do jego matki, używając myszki.
3. Gdy nie chcesz grać, możesz się poddać wciskając czerwony przycisk DALEJ.
4. Gdy po wygraniu chcesz grać dalej, wciśnij zielony przycisk DALEJ.

Sterowanie
Ćwiczenie obsługiwane wyłącznie myszką.

Wartość edukacyjna
Dzięki ćwiczeniu wytrenujesz skuteczne przypominanie informacji. Po prawidłowym połączeniu młodych i ich mam będą pokazywane i czytane ich nazwy. Ćwiczenie nauczy cię, jak wyglądają niektóre zwierzęta domowe i gospodarskie.

SYLWETKI

Opis

W ćwiczeniu należy zapamiętać sylwetki lecących ptaków. Na początku przypatrz się zarysowi lecącego ptaka. Spośród siedzących na gałęziach ptaków musisz wskazać tego, który leciał. Aby tego dokonać, możesz albo kliknąć w siedzącego ptaka, a następnie w sylwetkę ptaka, albo kliknąć w siedzącego ptaka i bez odrywania przycisku myszki przeciągnąć go na sylwetkę ptaka.

Wskazówka! Zauważ, że sylwetki ptaków różnią się wielkością – większe sylwetki będą dotyczyły ptaków siedzących na drzewie, które są większe od pozostałych.

Próby
Na wszystkich poziomach dostępne są 3 próby – 3 możliwości błędu. W przypadku błędnego wskazania ptaka dla ukazanej sylwetki ptak trzęsie się, informując o popełnieniu błędu, a z górnej części ekranu znika jedna buźka zwierzątka (tracona jest 1 próba).

Etapy
1. Przyjrzyj się sylwetce ptaka, który nadleciał.
2. Wskaż, jakiego ptaka jest to sylwetka, klikając w niego myszką.
3. Powtórz to tyle razy, ile nadleci ptaków.
4. Gdy nie chcesz grać, możesz się poddać wciskając czerwony przycisk DALEJ.
5. Gdy chcesz grać dalej, wciśnij zielony przycisk DALEJ.

Sterowanie
Ćwiczenie obsługiwane wyłącznie myszką.

Wartość edukacyjna
Udoskonalisz pamięć wzrokową. Po prawidłowym połączeniu ptaka i jego sylwetki zostanie pokazana i odczytana nazwa ptaka widocznego wcześniej na niebie. Ćwiczenie nauczy cię, jak wyglądają niektóre ptaki i ich sylwetki.

Ćwiczenie polega na zapamiętaniu oglądanych przez lornetkę ptaków i wskazaniu ich w kolejności oglądania. Gdy zostanie zasłonięty ekran, przypatrz się, które ptaki będą oglądane przez lornetkę. Zapamiętaj, w jakiej kolejności były oglądane i odtwórz ją, wskazując kolejne ptaki. Aby wskazać ptaka, należy najechać na niego myszką i kliknąć przycisk myszki. Czy ptak został wskazany prawidłowo, będzie widać po kolorze ramki: zielona oznacza prawidłową kolejność, czerwona – nieprawidłową.

Uwaga! Mimo źle wskazanego ptaka kolejność wskazania ma być zachowana.

Próby
Na wszystkich poziomach dostępne są 3 próby – 3 możliwości błędu. W przypadku błędnego wskazania kolejności pokazywania ptaków – ptak ukazuje się w ramce otoczonej czerwoną otoczką i z górnej części ekranu znika jedna buźka zwierzątka (tracona jest 1 próba).

Etapy
1. Przyjrzyj się i zapamiętaj, w jakiej kolejności pokazywane są przez lornetkę ptaki.
2. Wskaż we właściwej kolejności pokazywane kolejne ptaki.
3. Gdy w danej chwili nie chcesz grać, możesz się poddać wciskając czerwony przycisk DALEJ.
4. Gdy chcesz grać dalej, wciśnij zielony przycisk DALEJ.

Sterowanie
Ćwiczenie obsługiwane wyłącznie myszką.

Wartość edukacyjna
Wyćwiczysz swoją pamięć roboczą. Po najechaniu na ptaka na górze ekranu będzie ukazywana jego nazwa, po najechaniu na nazwę będzie ona odczytywana. Z ćwiczenia będziesz mógł się dowiedzieć, jakie różne gniazda budują pokazane ptaki.

W ćwiczeniu na niebie pokazane są chmury. Zapamiętaj ich kształt i położenie, a gdy znikną, wstaw je z powrotem na właściwe miejsce. Z pola na dole ekranu wybierz właściwą chmurę, kliknij w nią myszką, a następnie – nie puszczając przycisku myszki – przeciągnij chmurę i puść przycisk myszki w miejscu, w którym chmura powinna się znaleźć.

Wskazówka! W polu na dole ekranu możesz rozsuwać chmury, aby były lepiej widoczne, gdy będą na siebie nachodzić.

Próby
Na wszystkich poziomach dostępne są 3 próby – 3 możliwości błędu. W przypadku błędnego wstawienia chmury na niebie wraca ona na swoje miejsce, jednocześnie miejsce trzęsie się, informując o popełnieniu błędu, a z górnej części ekranu znika jedna buźka zwierzątka (tracona jest 1 próba).

Etapy
1. Prezentacja – zapamiętaj chmury i ich lokalizację na niebie, a gdy jesteś gotowy, kliknij żółty przycisk DALEJ.
2. Etap odpowiedzi – przyjrzyj się pokazanym chmurom na dolnym polu i klikając myszką, przeciągaj i wstawiaj chmury we właściwe miejsca.
• Dobre rozwiązanie – prawidłowo wstawione chmury otaczane są zieloną ramką.
• Złe rozwiązanie – źle wstawiona chmura wraca na swoje miejsce, a na niebie wstawione są prawidłowe, otoczone czerwoną ramką.
3. Gdy nie masz pomysłu na rozwiązanie, możesz się poddać wciskając czerwony przycisk DALEJ.
4. Gdy chcesz grać dalej, wciśnij zielony przycisk DALEJ.

Sterowanie
Ćwiczenie obsługiwane wyłącznie myszką.

Wartość edukacyjna
Dzięki ćwiczeniu nie będziesz zapominać, gdzie masz swoje rzeczy.

Efekty specjalne
Zauważ, jak przelatują ptaki.

Ćwiczenie polega na zapamiętaniu cyfr widocznych na balonach i wskazaniu ich w kolejności rosnącej lub malejącej określonej przez strzałkę. Przypatrz się widocznym balonom i gdy będziesz gotów, wciśnij przycisk DALEJ. Cyfry na balonach znikną. Zgodnie ze strzałką na górze ekranu wskaż balony z cyframi zwiększającymi się lub zmniejszającymi.

Próby
Na wszystkich poziomach dostępne są 3 próby – 3 możliwości błędu. W przypadku błędnego wskazania właściwego w kolejności balonu – trzęsie się on, informując o popełnieniu błędu, a z górnej części ekranu znika jedna buźka zwierzątka (tracona jest 1 próba).

Etapy
1. Prezentacja – zapamiętaj cyfry na balonach w kolejności rosnącej lub malejącej określonej przez strzałkę, a gdy jesteś gotowy, kliknij żółty przycisk DALEJ.
2. Etap odpowiedzi – klikaj myszką w balony według kolejności określonej przez strzałkę.
• Dobre rozwiązanie – prawidłowo wskazane balony otaczana są zieloną ramką.
• Złe rozwiązanie – źle wskazane balony otaczane są niebieską ramką i układają się we właściwej kolejności.
3. Gdy nie masz pomysłu na rozwiązanie, możesz się poddać wciskając czerwony przycisk DALEJ.
4. Gdy chcesz grać dalej, wciśnij zielony przycisk DALEJ.

Sterowanie
Ćwiczenie obsługiwane wyłącznie myszką.

Wartość edukacyjna
W ten sposób wytrenujesz swoją percepcję wzrokową.

Efekty specjalne
Zauważ, jak między budynkami jeździ czerwony samochód.

W ćwiczeniu trzeba parować ukryte w szafkach narzędzia ogrodnicze. Każde narzędzie występuje dwa razy. Zapamiętaj położenie poszczególnych narzędzi i wciśnij przycisk DALEJ. Wówczas szafki się zamkną i zostaną zasłonięte zatopione w nich przedmioty. Klikając myszką w poszczególne szafki, odwracaj je i paruj te same narzędzia. Gdy odwrócone zostaną dwa takie same przedmioty, para zniknie. Ćwiczenie zostaje zaliczone, gdy sparujesz wszystkie narzędzia.

Próby
W tym ćwiczeniu gra toczy się do momentu połączenia wszystkich par narzędzi. Gdy znikną wszystkie pary, ćwiczenie się zakończy.

Etapy
1. Prezentacja – zapamiętaj, gdzie znajdują się poszczególne przedmioty, a gdy jesteś gotowy, kliknij żółty przycisk DALEJ.
2. Etap odpowiedzi – klikając myszką, łącz te same przedmioty w pary i usuwaj je z planszy.
3. Gdy nie masz pomysłu na rozwiązanie, możesz się poddać wciskając czerwony przycisk DALEJ.
4. Gdy chcesz grać dalej, wciśnij zielony przycisk DALEJ.

Sterowanie
Ćwiczenie obsługiwane wyłącznie myszką.

Wartość edukacyjna
Dzięki tej zabawie lepiej zapamiętasz przedmioty i ich położenie.

Efekty specjalne
Zauważ, jak zaczyna jeździć kosiarka i jak porusza się pająk na pajęczynie.

LABIRYNT

Opis

Ćwiczenie polega na zapamiętaniu drogi do celu. Droga może być pokazana lub też nie. Podobnie cel – może być widoczny lub ukryty. Gdy zapamiętasz układ labiryntu, wciśnij przycisk DALEJ i kierując strzałkami z klawiatury, doprowadź chłopca do marzanny.

Uwaga! Na wyższych poziomach może zniknąć labirynt i zostanie widoczny tylko fragment.

Próby
W tym ćwiczeniu gra toczy się do momentu dojścia do celu. Gdy chłopiec dojdzie do marzanny i wrzuci ją do rzeki, ćwiczenie zostanie zakończone.

Etapy
1. Prezentacja – przyjrzyj się labiryntowi i zapamiętaj drogę, jaką musi pokonać chłopiec do marzanny; gdy jesteś gotowy, kliknij żółty przycisk DALEJ.
2. Etap odpowiedzi – klikając myszką w strzałki poniżej planszy lub używając strzałek z klawiatury, poruszaj chłopcem i doprowadź go do marzanny.
3. Gdy nie chcesz grać, możesz się poddać wciskając czerwony przycisk DALEJ.
4. Gdy chcesz grać dalej, wciśnij zielony przycisk DALEJ.

Sterowanie
Ćwiczenie obsługiwane jest za pomocą strzałek na klawiaturze lub poprzez klikanie myszką w pomarańczowe strzałki widoczne poniżej planszy. Dostępne są:
- idź na dół
- idź do góry
- idź w prawo
- idź w lewo

Wartość edukacyjna
W efekcie będziesz lepiej korzystać z map i nie zgubisz się w terenie.

Efekty specjalne
Zauważ, jak chlapie woda, gdy marzanna wrzucana jest do rzeki.

KONCENTRACJA

Spraw, aby Twoje dziecko potrafiło skupić się na konkretnej rzeczy, myśli czy sytuacji. Jest to niesamowicie ważne, gdyż koncentracja uwagi przyczynia się do efektywnego uczenia się - wiedza jest łatwiej i szybciej przyswajalna. Zobacz ćwiczenia, które pomagają w przyjemny sposób ćwiczyć koncentrację dziecka.

Ćwiczenie polega na kliknięciu myszką wszystkich kwiatków na drzewach w kolejności od najniżej lub najwyżej położonego kwiatka. Kolejność tę wskazuje obracająca się na początku ćwiczenia strzałka. Gdy strzałka ustawi się „do góry”, musisz klikać w kwiatki od najniżej do najwyżej położonego. Gdy wskazywać będzie „w dół”, musisz klikać od najwyżej do najniżej położonego kwiatka.

Uwaga! Przyglądaj się uważnie kwiatkom – czasami różnice w położeniu są niewielkie.

Próby
Na wszystkich poziomach dostępne są 3 próby – 3 możliwości błędu. W przypadku błędnego wskazania kwiatka (nie w kolejności rosnącej lub malejącej) roślina trzęsie się, informując o popełnieniu błędu, a z górnej części ekranu znika jedna buźka zwierzątka (tracona jest 1 próba).

Etapy
1. Poczekaj, aż strzałka zakończy obroty i ustali kierunek.
2. Etap odpowiedzi – klikaj w kwiatki zgodnie z kierunkiem, który wskazuje strzałka; możesz popełnić trzy błędy.
3. Jeśli nie chcesz grać, możesz się poddać wciskając czerwony przycisk DALEJ.
4. Gdy chcesz grać dalej, wciśnij zielony przycisk DALEJ.

Sterowanie
Ćwiczenie obsługiwane wyłącznie myszką.

Wartość edukacyjna
Dzięki temu ćwiczeniu usprawnisz swoją koncentrację uwagi. Dodatkowo, po prawidłowo wskazanym kwiatku, na górze ekranu pokazywana i czytana będzie nazwa drzewa, na którym rośnie dany kwiatek. Ćwiczenie nauczy cię, jak wyglądają kwiaty niektórych drzewek owocowych.

Efekty specjalne
Zwróć uwagę, jak przez sad przelatuje jaskółka.

W ćwiczeniu widoczne są ramki, w których znajdują się cienie owadów. Przypasuj kształt cienia z ramki do kształtu owada i przeciągnij właściwego owada do ramki. Aby przeciągnąć owada, kliknij myszką na niego i nie puszczając przycisku myszki, przeciągnij go oraz puść nad ramką. Ramka, do której „wpadnie” owad, zaznaczana jest białą otoczką po przejechaniu nad nią owadem.

Próby
Na wszystkich poziomach dostępne są 3 próby – 3 możliwości błędu. W przypadku błędnego wstawienia owada do ramki – ramka ta trzęsie się, informując o popełnieniu błędu, owad wraca na miejsce, a z górnej części ekranu znika jedna buźka zwierzątka (tracona jest 1 próba).

Etapy
1. Przyjrzyj się cieniom owadów w ramkach.
2. Klikaj myszką w owady, przeciągaj je i wstawiaj do właściwych ramek.
3. Gdy nie chcesz grać, możesz się poddać wciskając czerwony przycisk DALEJ.
4. Gdy po wygraniu chcesz grać dalej, wciśnij zielony przycisk DALEJ.

Sterowanie
Ćwiczenie obsługiwane wyłącznie myszką.

Wartość edukacyjna
Dzięki temu będziesz lepiej łączyć przyczyny i skutki. A po prawidłowo zakończonym zadaniu (właściwe owady wstawione do ramek) zostaną pokazane i odczytane ich nazwy. Nauczy cię to, jak wyglądają niektóre owady.

Efekty specjalne
Zwróć uwagę, jak przelatuje mucha i siada w różnych miejscach ekranu.

PORZĄDKI

Opis

Ćwiczenie polega na segregowaniu rozrzuconych śmieci i wrzucaniu ich do odpowiednich kontenerów. Po uruchomieniu ćwiczenia zwróć uwagę, jakie masz rodzaje śmieci i jakie kosze. Kosze z początku będą oznaczone, ale wraz ze wzrostem trudności opisy będą znikać – zapamiętaj więc kolory poszczególnych pojemników. Przedmioty przeciągaj, klikając na nie myszką i nie puszczając przycisku myszki prowadź przedmiot do pojemnika. Po najechaniu przedmiotem na pojemnik kosz się otworzy. Puść wtedy przycisk myszki, a przedmiot wpadnie do kontenera.

Próby
Na wszystkich poziomach dostępne są 3 próby – 3 możliwości błędu. W przypadku błędnego wrzucenia przedmiotu do pojemnika kosz ten trzęsie się, informując o popełnieniu błędu, przedmiot wraca na miejsce, a z górnej części ekranu znika jedna buźka zwierzątka (tracona jest 1 próba).

Etapy
1. Przyjrzyj się rozrzuconym śmieciom.
2. Klikaj myszką w śmieci, przeciągaj je i wstawiaj do właściwych pojemników.
3. Gdy nie chcesz grać, możesz się poddać wciskając czerwony przycisk DALEJ.
4. Gdy po wygraniu chcesz grać dalej, wciśnij zielony przycisk DALEJ.

Sterowanie
Ćwiczenie obsługiwane wyłącznie myszką.

Wartość edukacyjna
Dzięki ćwiczeniu nauczysz się segregować śmieci. W ćwiczeniu pojemniki na śmieci są najczęściej podpisywane oraz posiadają standardowe kolory dla danego rodzaju śmieci. Dzięki temu wzmocnisz swoją wiedzę o ekologii i potrzebę dbania o środowisko.

Efekty specjalne
Zwróć uwagę, jak po dobrze zakończonym ćwiczeniu mrugają okna domów na podwórku.

POŁÓWKI

Opis

W ćwiczeniu ukazano stół, na którym rozsypały się połówki pisanek. Musisz połączyć wszystkie pary, zostawiając te bez pary. Aby połączyć dwie połówki, „chwyć” jedną myszką, czyli kliknij w nią, a następnie przeciągnij połówkę nad drugą połówkę, aż zostanie otoczona białą obwódką.

Uwaga! Uważaj na różnice we wzorkach – czasami są one niewielkie.

Próby
Na wszystkich poziomach dostępne są 3 próby – 3 możliwości błędu. W przypadku błędnego połączenia dwóch połówek pisanek – jedno jajo trzęsie się, informując o popełnieniu błędu, drugie jajo wraca na pierwotne miejsce, a z górnej części ekranu znika jedna buźka zwierzątka (tracona jest 1 próba).

Etapy
1. Przypatrz się widocznym połówkom pisanek.
2. Używając myszki, przeciągaj jedną połówkę nad drugą tej samej pisanki i puszczaj ją, gdy ta druga otoczona zostanie białą obwódką.
3. Gdy nie chcesz grać, możesz się poddać wciskając czerwony przycisk DALEJ.
4. Gdy po wygraniu chcesz grać dalej, wciśnij zielony przycisk DALEJ.

Sterowanie
Ćwiczenie obsługiwane wyłącznie myszką.

Wartość edukacyjna
Nauczysz się dostrzegać subtelne różnice w przedmiotach.

Efekty specjalne
Zauważ, jak baranek macha ogonkiem, uchem lub kiwa głową.

Ćwiczenie polega na wstawieniu znaków do działania matematycznego tak, aby było ono prawidłowe. Zlicz nasiona umieszczone na klockach domina i pomyśl, czy między klocki trzeba wstawić znak dodawania, czy odejmowania. Aby wstawić znak, kliknij w znak znajdujący się na górze ekranu i – nie puszczając przycisku myszki – przeciągnij znak, a następnie puść go w miejsce [?], gdy zostanie podświetlone. Możesz także kliknąć w znak i w [?] w równaniu – znak sam wstawi się w działanie matematyczne.

Próby
W ćwiczeniu tym nie ma możliwości pomyłki – złe wstawienie znaku dodawania lub odejmowania zakończy ćwiczenie.

Etapy
1. Przypatrz się pokazanemu działaniu matematycznemu.
2. Używając myszki, przeciągaj znak dodawania lub odejmowania i wstawiaj między klocki tak, aby działanie matematyczne było prawdziwe.
3. Gdy nie chcesz grać, możesz się poddać wciskając czerwony przycisk DALEJ.
4. Gdy po wygraniu chcesz grać dalej. wciśnij zielony przycisk DALEJ.

Sterowanie
Ćwiczenie obsługiwane wyłącznie myszką.

Wartość edukacyjna
Udoskonalisz rozwiązywanie zadań rachunkowych. Po prawidłowym wstawieniu operatorów matematycznych zostaną pokazane i odczytane nazwy warzyw, które urosły z ukazanych na klockach nasion. Ćwiczenie nauczy cię, jak wyglądają niektóre nasiona, a także rośliny, które z nich wyrosły.

Efekty specjalne
Zauważ, jak świeci słońce.

NOWALIJKI

Opis

W ćwiczeniu widoczny jest układ młodych warzyw. Brakuje na nim paru elementów. Twoim zadaniem jest odgadnięcie, jakich warzyw brakuje, i wstawienie ich w puste miejsca. Musisz tak wstawić rośliny, aby w pionie, poziomie i mniejszym kwadracie dane warzywo występowało tylko raz. Zauważ, że z prawej strony planszy znajduje się słupek, na którym dostępne są warzywa oraz (na samym dole) pusty klocek. W celu przeniesienia tych warzyw i wstawienia w wybrane miejsce kliknij myszką w warzywo na pasku po prawej stronie ekranu, a trzymając przycisk myszki, przeciągnij warzywo i upuść je nad wybranym pustym klockiem.

Uwaga! Gdy warzywo nie zostanie poprawnie wstawione – miejsce to będzie otoczone czerwoną ramką, podobnie jak miejsce, w którym jest takie samo warzywo. To znak, że wstawiane warzywo nie pasuje. Przeciągnij wtedy w to miejsce pusty klocek ze słupka po prawej stronie.

Wskazówka! Zaczynaj od tych warzyw, których na planszy jest najwięcej lub są tak ułożone, że brakujące warzywo jest możliwe do wstawienia w danym kwadracie tylko w jednym miejscu. Masz wtedy pewność, że warzywo zostanie poprawnie wstawione.

Próby
W ćwiczeniu tym nie ma możliwości pomyłki – ćwiczenie trwa tak długo, aż zostaną poprawnie wstawione wszystkie klocki.

Etapy
1. Przyjrzyj się planszy i zastanów się, jakich warzyw brakuje na planszy.
2. Wstawiaj warzywa tak, aby w każdym pionie, poziomie i małym kwadracie dane warzywo pojawiło się tylko raz.
3. Jeśli w danej chwili nie chcesz grać, możesz się poddać wciskając czerwony przycisk DALEJ.
4. Gdy chcesz grać dalej, wciśnij zielony przycisk DALEJ.

Sterowanie
Ćwiczenie obsługiwane wyłącznie myszką.

Wartość edukacyjna
Będziesz lepiej dostrzegać zależności między elementami. Po kliknięciu w klocek z warzywem będzie pokazana nazwa warzywa, po najechaniu na nią zostanie zaś ona odczytana. Ćwiczenie nauczy cię, jak wyglądają niektóre warzywa rosnące wczesną wiosną.

Efekty specjalne
Zwróć uwagę, jak wschodzi i zachodzi słońce.

Ćwiczenie polega na oblaniu wodą ukrywających i wyłaniających się dzieci. Poruszając myszką, steruj psikawką oraz celownikiem. Poruszaj myszką i celuj w dzieci. Gdy najedziesz psikawką na dziecko, naciśnij przycisk myszki, a z psikawki poleci woda.

Uwaga! Masz ograniczoną ilość wody – na psikawce widać, ile ci wody zostało.

Próby
W tym ćwiczeniu gra się tak długo, aż skończy się woda w psikawce. Gdy zużyta zostanie cała woda, ćwiczenie kończy się.

Etapy
1. Obserwuj uważnie podwórko i staraj się zobaczyć, gdzie wyłaniają się dzieci.
2. Celuj psikawką w dzieci i staraj się je wszystkie zmoczyć.
3. Gdy nie chcesz grać, możesz się poddać wciskając czerwony przycisk DALEJ.
4. Gdy chcesz grać dalej, wciśnij zielony przycisk DALEJ.

Sterowanie
Ćwiczenie obsługiwane wyłącznie myszką.

Pasek postępu Pasek postępu pojawia się, gdyż nie widać od razu na ekranie liczby ukrytych dzieci. Jest to podpowiedź, ile dzieci musisz oblać wodą. Na początku ćwiczenia pasek jest kolorowy (jest pełen). Wraz z oblewaniem kolejnych dzieci zakolorowanie paska znika. Gdy zostaną oblane wodą wszystkie dzieci i pasek stanie się pusty, ćwiczenie zostanie zakończone.

Wartość edukacyjna
Ćwicząc, nauczysz się szybko reagować.

Efekty specjalne
Zobacz, jak mruga lampa stojąca na podwórku.

PISKLĘTA

Opis

W ćwiczeniu na planszy ułożone są jaja w gniazdach według jakiegoś schematu. Musisz odgadnąć ten schemat i wstawić brakujące jajo i gniazdo. Z prawej strony dostępne masz różne jaja z gniazdem. Postaraj się wydedukować, które będzie pasowało do widocznego schematu. Prawidłowe jajo z gniazdem kliknij myszką i przeciągnij, nie odrywając przycisku myszki, a następnie puść je nad wolnym polem na planszy.

Wskazówka! Zwracaj uwagę, jakie kolory mają jaja lub gniazda w pionie lub poziomie.

Próby
Na wszystkich poziomach dostępne są 3 próby – 3 możliwości błędu. W przypadku błędnego wskazania brakującego jaja i gniazda – przeciągana para wraca na miejsce, pole na planszy trzęsie się, informując o popełnieniu błędu, a z górnej części ekranu znika jedna buźka zwierzątka (tracona jest 1 próba).

Etapy
1. Przypatrz się układowi gniazd i jaj i odnajdź cechy wspólne w pionie i poziomie.
2. Z dostępnych z prawej strony przeciągnij i wstaw na planszę te, które będą pasować.
3. Gdy nie chcesz grać, możesz się poddać wciskając czerwony przycisk DALEJ.
4. Gdy chcesz grać dalej, wciśnij zielony przycisk DALEJ.

Sterowanie
Ćwiczenie obsługiwane wyłącznie myszką.

Wartość edukacyjna
Dzięki temu ćwiczeniu rozwiniesz swoją zdolność kojarzenia. Gdy dobrze wstawisz brakujące jaja i gniazda, z jaj wyklują się pisklęta – zobaczysz wtedy, jak się nazywają i jak wyglądają pisklaki ze skorupek.

Ćwiczenie polega na zbieraniu krokusów w tym samym kolorze. Na ekranie widoczna jest plansza, na której rosną krokusy w różnych kolorach. Musisz klikać w kwiatki i wolne pola, aby przesuwać krokusy w tych samych kolorach koło siebie. Grupuj je w pionie, poziomie i po skosie według kolorów i zbieraj punkty. Z lewej strony planszy widnieje informacja, ile już masz zebranych krokusów, ile masz zebrać i po ile w grupy musisz łączyć. Pasek postępu na dole ekranu wskazuje, ile jeszcze szacunkowo zostało ci do końca ćwiczenia.

Wskazówka! Staraj się tak przesuwać krokusy, aby nie zagrodzić sobie drogi. Krokusy mogą przemieszczać się tylko po wolnych polach.

Próby
W tym ćwiczeniu gra kończy się, gdy zbierzesz odpowiednią ilość krokusów.

Etapy
1. Przyglądaj się planszy i łącz krokusy tych samych kolorów w grupy. 2. Aby poruszyć krokus, kliknij myszką w niego i na miejsce docelowe; pamiętaj, że krokus idzie tylko po pustej drodze. 3. Gdy nie chcesz grać, możesz się poddać wciskając czerwony przycisk DALEJ. 4. Gdy chcesz grać dalej, wciśnij zielony przycisk DALEJ.

Sterowanie
Ćwiczenie obsługiwane wyłącznie myszką. Pasek postępu Pasek postępu pojawia się, aby orientacyjnie zobaczyć, ile krokusów masz jeszcze do zebrania. Na początku ćwiczenia pasek jest kolorowy (jest pełen). Wraz ze znikaniem kolejnych grup krokusów zakolorowanie paska znika. Gdy zostanie zebrana odpowiednia ilość krokusów i pasek stanie się pusty, ćwiczenie zostanie zakończone.

Wartość edukacyjna
Poprawa dedukcji i logicznego myślenia.

Efekty specjalne
Zauważ, jak machają ogonkami lub uszami owce pasące się na łące.

RÓŻNICE

Opis

Ćwiczenie polega na wskazaniu różnic między dwoma obrazkami. Ćwiczenie zawiera dwa niemal identyczne obrazki. Różnią się one paroma szczegółami. Musisz wskazać wszystkie różnice, klikając w nie myszką. Na dole ekranu widoczny jest pasek postępu, dzięki któremu możesz zobaczyć, ile różnic zostało jeszcze do wskazania. Wskazówka! Zwracaj uwagę na oba kursory – wodząc za nimi wzrokiem, łatwiej doszukasz się różnic.

Próby
W tym ćwiczeniu gra się do momentu, gdy dwa obrazki przestaną się różnić. Gdy odnalezione i wskazane zostaną wszystkie różnice, ćwiczenie zakończy się.

Etapy
1. Przyglądaj się dwóm obrazkom i odnajduj elementy je różniące.
2. Aby wskazać różnicę, poruszaj myszką po obrazku, na obu obrazkach zobaczysz dwa kursory – klikaj myszką w różniące obrazki elementy.
3. Gdy nie chcesz grać, możesz się poddać wciskając czerwony przycisk DALEJ.
4. Gdy chcesz grać dalej, wciśnij zielony przycisk DALEJ.

Sterowanie
Ćwiczenie obsługiwane wyłącznie myszką.

Pasek postępu Pasek postępu pojawia się, aby orientacyjnie zobaczyć, ile różnic masz jeszcze do wskazania. Na początku ćwiczenia pasek jest kolorowy (jest pełen). Wraz ze wskazywaniem kolejnych różnic i pokazywaniem się ich na obu obrazkach zakolorowanie paska znika. Gdy zostaną wskazane wszystkie różnice i pasek stanie się pusty, ćwiczenie zostanie zakończone.

Wartość edukacyjna
W ten sposób lepiej zapamiętasz przedmioty i ich położenie.

W ćwiczeniu trzeba ułożyć puzzle z obrazków o tematyce danej pory roku. Przypatrz się obrazkowi i wciśnij DALEJ. Gdy wypadną z niego puzzle, ułóż go z powrotem. Aby włożyć puzzla w obrazek, musisz kliknąć w niego myszką i przeciągnąć w odpowiednie miejsce.

Wskazówka! Na wyższych poziomach rozkładaj sobie puzzle na wolnych obszarach ekranu, aby mieć lepszy podgląd elementów układanki.

Próby
W tym ćwiczeniu gra się do momentu ułożenia wszystkich puzzli. Gdy wstawione zostaną wszystkie klocki i układanka będzie kompletna, ćwiczenie zakończy się.

Etapy
1. Prezentacja – przyjrzyj się obrazkowi i zapamiętaj go; gdy jesteś gotowy, kliknij żółty przycisk DALEJ.
2. Etap odpowiedzi – z rozsypanych klocków przeciągaj pojedyncze klocki myszką i wstawiaj w odpowiednie miejsca na planszy.
3. Gdy nie chcesz grać, możesz się poddać wciskając czerwony przycisk DALEJ.
4. Gdy chcesz grać dalej, wciśnij zielony przycisk DALEJ.

Sterowanie
Ćwiczenie obsługiwane wyłącznie myszką.

Wartość edukacyjna
Nauczysz się dostrzegać związki między różnymi elementami i łączyć je w całość.

Czytaj wszystko Zwiń >